Hej kära vänner, släkt och familj!

Jag är ledsen över att det har tagit lång tid innan bloggen kom igång, men jag har haft lite problem på den tekniska fronten... hehe. Men nu kör vi igång!
Jag anlände på Nya Zeeland fredagen för ca två veckor sedan. På flygplanet var jag så nervös så att jag inte visste vart jag skulle ta vägen. De andra resorna hade gått bra, men just Sydney - Auckland var superpirrig. Tro det eller ej - men allt gick bra! Min värdmamma kom och hämtade upp mig på flygplatsen, allt var avslappnat redan då vilket kändes riktigt skönt. Det första jag gjorde var såklart att gå till fel sida av bilen, så Kas sa "okej kör du idag då?" haha, här kör man på fel sida vägen! Det var en regnig dag och man såg inte så mycket av landet, men det gjorde inget. Mama Kas (min värdmamma) jobbar i Auckland varje dag, det tar ca 20 min att åka dit så vi brukar åka dit och shoppa ibland.
När jag väl kom fram till huset så hade dom gjort iordning allting jättefint! De hade bakat cupcakes and skrivit "välkommen till Nya Zeeland, hopefully google translated it properly", det var en bra start. De hade även köpt ett jättefint halsband med en typisk Nya Zeeland sten, det kommer jag kunna ha med mig länge.
I början var jag väldigt trött, det tog mig nästan en vecka att helt komma in i tidsrutinerna. Även om jag försökte hålla mig vaken på kvällarna så var det svårt att inte vakna vid 5 på morgnarna. Det är ju trots allt 12 timmars tidsskillnad, men nu går det prima ballerina.
Det första intrycket jag fick av Nya Zeeland som var annorlunda, var en liten liten simpel sak. I mataffärerna packar kassörskan ner alla varor i påsar samtidigt som hon slår in dom i apparaten. Även fast vi handlade HUR MYCKET MAT SOM HELST, så behövde vi inte packa det själva. En mycket smart idé.
Tiden går fort och det blev plötsligt tisdag, första dagen i skolan! Skolan ligger på ett stort område, så det är svårt att hitta alla byggnader och vart lektionerna är varje dag, men det går framåt. Första dagen inleddes med barbecue, så som även julafton och nyår firas. Det var mysigt, och alla var så trevliga mot mig.
Skolan går bra, jag har ämnena: matte, art, photo, turism och musik. Det passar mig jättebra. Ett bra sätt att använda min engelska på, för det är både muntligt och skriftligt. Skolan är väldigt annorlunda svenska skolan, man går från 9 till 3 på dagarna, och man äter inte lunch för ens kl 14. I början var det en chock för mig, eller första chocken kom när de berättade att de inte åt frukost. Frukost som är det bästa målet på dagen enligt mig. Men, men, nu har jag kommit in i det och det går bra. Till frukost tar jag en UP&GO, det är ungefär som en festis skulle man kunna säga. Till lunch får jag ungefär tre frukter, en muffins och någon slags chipspåse. Det ska det bli ändring på. Men än så länge så går det bra, brukar ta med en yoghurt ibland också. Men det är en total omställning mot Sverige där man äter hela tiden, iaf i familjen Sköld :)
Jag hänger mycket med min värdsyster Bryana och hennes vänner. Det är kul, dom är snälla och bjuder med mig på mycket. Jag antar att även om jag inte skulle bo hos henne så skulle jag umgås med dom ändå. Skolan är liten, och alla hänger med alla. Jag bor i en liten by med kanske ca 5000 personer, men det är inget jag har reflekterat över än. Jag gillar stället, Tuakau har allt man behöver, och om man vill ha något mer hippt så åker man bara 5 minuter med bilden till staden Puke. På helgerna åker vi ofta och badar eller dylikt. Det är väldigt varmt. Denna helgen åkte vi vattenskoter vilket var superkul! Kan se min pappabus på en sådan, du skulle älska det.
I familjen har vi några regler:
tisdagar - obligatorisk shopping
söndagar - obligatorisk filmkväll
Det är mysigt tycker jag, hela byn har även en regel över att man inte gör någonting innan kl 10 på söndag morgon, så söndag morgon ska helt enkelt vara knäpptyst för den som vill sova.
Idag fyller mama Kas år. Vi har ordnat en överrasknings fest hos storasyster, det ska bli kul! Jag gav henne min present från Sverige och hon blev jätteglad. Det ska bli en rolig dag, snart ska jag till skolan och sen ska vi baka kaka!
Hoppas alla mår bra, vi hörs snart igen!
Puss&puss Matilda

Kommentarer
Postat av: Alma

Så roligt att man äntligen kan läsa om tiden hittils. du skriver så sammanfattande och bra, så det var ett nöje att läsa ska du veta. blir fint att kunna följa allt som händer. ville bara droppa en liten kommentar och säga hej. Hej! puss&kram

2011-02-09 @ 23:18:16
Postat av: kirsty

awesome matilda!!!:D nu gälller det bara att fortsätta skriva!;) vi är många som saknar dig och vill höra om hur du har det!!:) xxxx

2011-02-10 @ 00:03:26
Postat av: Johanna

Heej Matilda! Det låter ju toppenbra! Ska bli spännande att följa ditt år :) Ha det underbart och njut av allt! Kram Johanna

2011-02-10 @ 06:46:00
URL: http://johannaithailand.blogspot.com/
Postat av: Anna Maria

Alma! (jag bara antar att det är min syster..) Du låter PRECIS som mamma när hon skrev inlägg till mig på resdagboken!! Haha!! :) Matilda!! Vad kul att få läsa!! Fortsätt skriva när du hinner och har lust, och njut av ditt år!! Sköt om dig, Kram Anna Maria

2011-02-10 @ 18:05:13
Postat av: Anonym

Supertrevlig läsning Matilda! Jag kommer vara stammis här kan jag säga :)Ha det fantastiskt nu, och hur många gånger folk än har skrivit det till dig, så passa på att NJUTA! :)

2011-02-10 @ 22:37:00
Postat av: Mårten

Verkar inte synas men killen som skrev föregående inlägg heter Mårten (ifall du händelsevis skulle undra) Kram!

2011-02-10 @ 22:39:22
Postat av: Syster Johanna

Härligt syrran! Puss puss

2011-02-11 @ 15:16:33
Postat av: Amanda

Åh matildi vad kul att du har en blogg! Känner igen mig i så mycket av vad du skriver, småsaker som matkassarna typ, från Australien. Verkar som att du har det toppenbra där borta, du äger du! Puss min gnu <3

2011-02-14 @ 17:21:03
URL: http://aewesterberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0