Ett bröllop och mängder av äventyr

Då var man äntligen hemma igen, känns riktigt skönt. Jag har ärligt talat saknat mitt rum och speciellt min säng. Åkte nämligen i onsdagsmorgon på ett läger med year 7. Intensivt och händelserikt med mängder av skratt. Vi åkte till ett läger mitt ute i skogen, ett ställe som nu är ett av de vackraste ställen jag har mött på Nya Zeeland. Det var utsikter som man bara ser på vykort och ett maffigt vattenfall 2 minuter ifrån min lilla sovplats. Lägret började med en hajk. Vi skulle gå upp och ner för ett berg med 77 elever (yippie!). Denna tripp tog 4 timmar. Jag hade hand om 10 ungdomar som var riktigt sköna. Vi gjorde oss en egen sång och dansmoves för att hålla energin uppe. Haha, men jag måste säga att det var ganska svårt att peppa ungdomarna när man själv var väldigt trött. Tjatade så mycket på dem att de skulle dricka vatten i värmen så att jag själv glömde bort att dricka. Men det är sådant man lär sig av. Det var en riktigt vacker och rolig tramp. När vi kom tillbaka var det dags för samarbetesövningar. Eleverna är nya på Tuakau Collage och det är väldigt lätt att det blir grupperingar mellan maorierna och de andra vilket jag inte tycker är så bra. Och något som jag verkligen häpnades över var att alla övningar skulle göras i kill- och tjejlag. Jag fick även en chock när lägerledaren såg mig i köket och gav mig hans disk och sa "ja vad bra, det är en kvinna i köket då kan du ta det här och diska åt mig" jag ville ärligt talat först slå honom. Han var helt seriös. Men insåg att jag faktiskt är i en helt ny kultur. De är väldigt efter på den fronten vilket känns obegripligt. Men, men förutom det så var det jättekul. Vi paddlade kajak, klättrade i berg, hoppade simhopp, åkte vattenskidor, hade orientering, lekte lekar och åt i mängder etc etc etc. Övningarna höll även på under torsdagen, men jag och Steinar (utbytesstudent från Island) fick lov att gå trampen igen för att ta fotografier. Snacka om att jag kände mig hurtig efter 4 timmars promenad igen, upp och ner upp och ner. På kvällarna var eleverna såklart jättebusiga. Men en av ledarna hade fortfarande tillräckligt mycket energi för att ta ut eleverna på en springtur eller dra ut hela madrassen så att de fick sova ute. Ojojoj säger jag bara, stackars barn. Haha, de slutades viskas och pratas vid 3am första natten och andra natten 1am. Vilket framsteg! Men det var lite kämpigt eftersom att vi var tvungna att gå upp kl 6 varje morgon på springtur med eleverna.
Något som även var nytt för mig var att bli kallad miss. Jag har fortfarande svårt själv att komma ihåg att säga miss och sir i skolan åt mina lärare. Men det sitter så långt inne i eleverna så att de även kallar oss ledare det. Ojoj kändes maffigt. Haha. Meningen med lägret var att de skulle komma närmare varandra - de lyckades. Vi åkte hem på fredagsmorgonen, jag hann knappt hem innan vi var påväg i bilen mot Hamilton och bröllop!
Vi åkte till hotellet och fixade iordning allt inför lördagen. Shoppade det sista som behövdes, men framför allt bara hade en riktigt trevlig kväll men Shannyn (blivande bruden). Jag och Bryana invigde även poolen på hotellet vilket var underbart. På lördagsmorgonen gick vi upp kl 6. Vi började med MCfrukost och sedan börjades nagelfixning, noppra ögonfransar, raka benen etc etc. Allt skulle vara så perfekt som det bara kunde bli. Kl 10 börjades övningarna inför bröllopet om hur allt skulle genomföras. Under tiden hjälpte jag till med alla placeringskort och dukning, snacka om att allt bara kändes perfekt. Stället var toppen. En liten mysig pub ute på landet med en stor och vacker trädgård. Något som också var perfekt var vädret! Strålande sol under hela dagen, det kunde inte bli bättre. Paniken började sättas igång efter övningen. Vi åkte hem för att börja göra oss iordning. Kl 15 skulle vi vara på plats. Vi lyckades. Alla var fixade och klara, och även helt okej lugna. (Imponerande) Vilka toppen tjejer! Allt gick som det skulle och det var väldigt vackert, ett drömbröllop. Dom gick in till en fin sång som de hade hört första gången tillsammans för två år sedan, vilket var vackert och lite annorlunda. Det var god mat, riktigt bra tal och en ljuvlig bröllopstårta! Jag satt bredvid en kille från Wales. Det kändes så häftigt att träffa någon från Europa. Han var på semester i NZ och hans syster kände Shannyn så det var därför han var där. Det var intressant att faktiskt känna ett vi var från samma ställe även om vi pratar olika språk. Jag börjar se allt lite bättre framför mig och förstår nu att vi européer faktiskt är nära varandra. Närmaste stället från Nya Zeeland är Australien, men det går inte att jämföra om man ser hur nära alla länder är i Europa. Jag börjar se allt med större perspektiv. Kanske börjar jag mogna som AFS säger, hmm inget för mig. Kommer alltid vara lika barnslig! Dagen gick väldigt fort och helt plötsligt var det natta. Ett perfekt bröllop, och en perfekt värdfamilj.
Det har varit mycket förberedelser inför bröllopet så nu alla är väldigt trötta. Vi är äntligen hemma igen nu efter allt, och jag är äntligen i min säng! Imorgon börjar en ny vecka med nya äventyr. Nästa helg ska jag på läger med AFS upp i norr någonstans. Det ska bli kul, även om jag innerst inne längtar efter en helg hemma i tvsoffan, haha. Men är det fullt upp så är det. Allt är så underbart roligt så jag ska verkligen inte klaga. Jag trivs verkligen toppenbra. Nu ska jag sova, men vi hörs snart igen.
Kärlek från mig xoxo
Matilda

Kommentarer
Postat av: Sofie

Åh Matildis. Det låter ju underbart, verkligen! Vad skönt att allting känns bra. Du är grym!

2011-02-27 @ 15:28:08
Postat av: AnneSophie

Hej Matilda!

Så roligt att läsa om hur Du har det! Det låter ju riktigt, riktigt bra!

Brevet till A. har just anlänt, jag skickar det vidare.

Massor av hälsningar från Björn o mig

AnneSophie

2011-02-27 @ 20:53:03
URL: http://matildaskold.blogg.se/
Postat av: Alicia

Jag blir så glad av att läsa om allt roligt du får vara med om!

2011-03-01 @ 00:21:53
Postat av: alma

later underbart kompis!!

2011-03-07 @ 20:00:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0