tre månader

Idag var det tre månader sedan jag landade i Auckland. Det känns så konstigt. Allt går alldeles för fort samtidigt som att det ibland känns som en evighet. Jag har dagar som är alldeles alldeles underbara, men sedan dyker de dagarna upp när man bara ifrågasätter allt. Varför pluggar jag inte mer av ämnena som jag har hemma i Sverige? Varför frågade de inte mig om jag ville följa med? Är jag den jobbiga utbytesstudenten som bara är ivägen? Borde jag bete mig på ett annat sätt? Finns det människor jag inte träffat än som skulle passa mig ännu bättre? Igår fick jag svaren. Min vän Shayne hade sin 17 års fest. Det var mycket folk och väldigt go stämmning. Redan när jag kom dit så märkte jag att jag är inte nervös längre. Jag vågade gå och sätta mig och prata med folk utan att känna mig ivägen. Det var häftigt. Det häftigaste av allt var när mina killkompisar Andy, Callum och Chris följde mig hem på natten. Precis innan vi sa hejdå berättade alla tre " Matilda, you are the best exchangestudent we have had here in Tuakau. Please never go back to Sweden. " Det var det bästa och finaste jag hört. Jag somnade så gott den kvällen. Det fick mig att inse att det kan faktiskt inte vara så enkelt att bara vara vän med en utbytesstudent heller, det är en helt ny vänskap för dom också. Nu har dom tre första månaderna gått när man lär sig om den nya kulturen och om att leva ett nytt liv. Jag lär mig så mycket om mig själv, det är otroligt. Och mina vänner här har även lärt känna mig vilket faktiskt självklart tar ett tag. Det tar ju alltid ett tag att hitta sina vänner, men när man är iväg såhär så vill man helst att efter första veckan ska allt vara klippat och klart. Nu känns allt bara bra.
Idag har jag och min lillasyster varit på en ö (Waiheke Island) utanför Auckland med deras pappa. Kontakten med dom är väldigt speciell, han beter sig inte så bra så jag försöker mest undvika situationen och vara där för Caitlyn. Vi hade kul vilket är huvudsaken. Om han tycker att det räcker med att ta ut sina barn på en runda en gång i månaden när det passar honom så är det upp till honom. Men jag märker på både Bri och Caitlyn att de inte ser fram emot att träffa honom. När jag åkte hit så trodde jag att det stora med året skulle vara att lära sig ett nytt språk, men ärligt talat så är det mer om hur man beter sig och hanterar olika situationer. Det är mycket drama hela tiden men nu börjar jag bli van. Men men det jag skulle säga var också att ön var alldeles alldeles underbar!! Jag ska absolut ta mamma och pappa dit när dom kommer. 10 dollar för färjan fram och tillbaka. Det är 30 minuter från Auckland till världens paradis. Vingårdar och olivfarmer m.m. kommer vara perfekt för mamsekluttan och hassebus!
En nyhet i familjen är att vi ska ha hundvalpar om två månader. Tänk vad jag alltid har drömt om att få en hund, och nu kommer jag ha en hand full. Haha. Livet bjuder allt på en massa godsaker.
Imorgon ska jag iväg på Bob Dylan med gästartister, det ska bli en häftig upplevelse. Jag har övat in texter i flera veckor nu så jag kan snart inte vänta längre för att jag är så excited!
Hoppas alla mår bra. Hörs snart igen.
xxx

Kommentarer
Postat av: AnneSophie

Det hörs verkligen, Matilda, att Du redan har gjort stora erfarenheter och har fått ut väldigt mycket av Dina 3 månader på NZ!! och så underbart att komma dithän att få de kommentarer Du fick på hemväg fr 17årskalaset!! Så klart, Matilda!!!! Stor kram från en dag i solen - i Olofsbo!!

2011-04-30 @ 18:26:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0